Bærekraft

Hvorfor har vi Black Friday? En liten Q&A.

I et bærekraftperspektiv har Black Friday, og salg generelt, blitt kontroversielt. Hvordan kan vi ha Black Friday salg, og samtidig si at vi jobber for en mer bærekraftig klesbransje? Er det forenelig? Les våre spørsmål om svar rundt Black Friday og bærekraft.

Dere snakker mye om bærekraft. Men det er jo ikke særlig miljøvennlig å pøse ut varer til over halv pris på Black Friday?

La oss først kalle en spade for en spade. Salg har på godt og vondt blitt et fenomen i vårt samfunn som folk forventer, særlig når de handler online. Det har dessverre blitt vanskelig å drive butikk uten rutinemessige tilbud, selv om vi selvfølgelig gjerne ville solgt alt til fullpris.

Vi gjør omfattende beregninger på hvor mye vi tror vi kommer til å selge i våre ulike salgskanaler, og overproduserer ikke klær for å kunne selge en viss andel av varene til nedsatt pris. Videre gjør vi store deler av våre innkjøp etter «avrop», det vil si at vi kan justere ordrene i løpet av sesongen i forhold til om vi har solgt mer eller mindre enn beregnet. På denne måten unngår vi å kjøpe inn for mye eller for lite av varer som vi selger gjennom hele sesongen eller hele året. Mange av produktene våre er også like hver sesong og år etter år, og det gir en mindre beholdning av varer som havner kategorien «ukurant». Likevel hender det at vi har eldre varer på lager som vi trenger å få solgt ut.

For oss er Black Friday en mulighet til å selge ut gammelt varelager via vår nettbutikk, samt å gi folk mulighet til å prøve oss eller få tak i klær de trenger til redusert pris. Å brenne klær er ikke et alternativ, og om vi ikke får solgt ut ukurante varer, donerer vi klærne til gode formål. Vi er derimot enige i at kjøpefesten rundt Black Friday er problematisk, og det er i utgangspunktet ikke noe vil ønsker å bidra til.

Når man shopper av lyst og ren impuls så ender man opp med masse ting man ikke egentlig trenger, og det er ikke bra. Vi prøver derfor å oppfordre til fornuft når man handler på salg (Se våre tips om hvordan handle fornuftig på salg). Heldigvis opplever vi ikke at folk går bananas og kjøper masse klær de ikke trenger på et Pierre Robert salg. Tvert imot ser vi at mange bruker muligheten til å kjøpe inn det de vet at de kommer til å trenge, som for eksempel ullundertøy til barn i kommende størrelser, til en litt rimeligere pris.

 

Mange merkevarer går bort fra Black Friday, hvorfor har ikke dere gjort det?

Vi ser at det er en trend å boikotte Black Friday. De fleste merkevarer må imidlertid selge varer til rabatterte priser i løpet av året, og et salg er et salg, uavhengig av hva man kaller det og tidspunkt på året. Da synes vi det er like greit å være ærlige om det.

 

Uansett hvordan man snur på det så er det jo ikke akkurat bærekraftig å selge flere nye klær?

Det er helt riktig. Det beste er å kjøpe brukt. Men vi har en lang vei å gå før vi kan kjøpe alle klærne våre brukt, og de fleste ønsker å kjøpe nytt undertøy og nye sokker. Vi jobber derfor for å tilby det «nest beste», etter brukt. Som en markedsleder på undertøy i Norge og med landsdekkende nedslagsfelt, så har vi stor påvirkning på hva folk har på seg hver dag, og vil at det skal være så bærekraftig som mulig. Uavhengig av hvor du bor i landet så finner du økologisk bomullsundertøy og Svanemerket ull fra Pierre Robert på din nærbutikk.

 

Trenger verden flere klær?

Ja og nei. Det vi IKKE trenger er mer bruk-og-kast mote med skiftende trender som hele tiden krever at vi kjøper mer nytt. Men de færreste klarer å kjøpe absolutt alt brukt. Skal man først kjøpe nytt – bør det være laget med omtanke for mennesker og miljø.

 

Black Friday: Slik shopper du smart

Flere Stories