Del dette
Inspirasjon

7 tips til lavterskel trening

Treningstips for deg som egentlig ikke orker å trene.

Litt vanskelig å få til det nyttårsforsettet? Et nytt år bringer ofte med seg ambisjoner om et nytt liv, hvor du endelig skal få kommet i gang med treningen. Men når det nye året viser seg å være like travelt som det forrige, og sofaen like fristende, er det lett å gi opp drømmen om å bli den nye @frusunn. 

Så hvorfor ikke senke ambisjonene til noe mer gjennomførbart? I følge det amerikanske helsedepartementet sine nye råd for fysisk aktivitet, trenger du nemlig ikke å legge om livet ditt for å få en effekt av morsjon. En enkeltstående halvtime med trening senker blodtrykket, motvirker diabetes, reduserer angst og gjør at hodet fungerer bedre. Dette er ikke forutsatt at du allerede er i form, også en helt utrent vil få målbare effekter av sin aller første treningsøkt.

Hver gang du er i fysisk aktivitet gjør du altså noe bra for helsa di, selv om aktiviteten er kortvarig. Så neste gang du tar trappen i stedet for heisen, kan du faktisk skryte av å ha trent bittelitt.

1. Tren foran TV’n. Her dreier det seg om å distrahere hjernen, så den blir så underholdt at den nesten ikke merker at du trener. Du bare sniker en yogamatte foran skjermen, og tar diverse øvelser mens du ser siste episode av favorittserien din. Hvilke øvelser er valgfritt, så lenge de holder hode og nakke i riktig vinkel så du får med deg handlingen. 

PSST!

Det beste med å trene hjemme i stua er at du kan trene i undertøyet!

2. Få uttelling med skritteller. Å måle ting gjør det meste mer moro, særlig siden du lettere kan se progresjonen. En skritteller gjør det enklere og mer motiverende å lure bevegelse inn i andre aktiviteter, når du først legger merke til at du kan nå dine daglige 10.000 skritt så lett som bare det, med en ekstra tur til butikken.

3. Ta langveien. Da du var barn hadde du kanskje alternative ruter til skolen som du kalte snarveier, som egentlig var både lengre og mer kronglete enn den vanlige ruta. Men du gikk dem fordi de var gøyere! Så gjenoppdag gleden ved å finne nye langveier til målet – til glede for både kropp og sjel.

4. Muskelkraft er best. Ikke bruk strøm når du kan bruke muskler. Nå når det er fastslått at trapp framfor heis gir en helseeffekt, er det bare å ta trappen så ofte som mulig. Det gagner også miljøet, fordi du sparer strøm hver gang du lar heisen stå.

5. Bruk jobbruta. Den evinnelige ruta til og fra jobb – den kan du jo bruke til noe. Om du ikke er så hardcore at du vil løpe den strekningen, kan du jo forsøke å sykle? Å bli hekta på sykling går lettere enn du tror, særlig når du ser hvor raskt det går. Eller hva med å hoppe av bussen et stopp for tidlig, for å få inn litt bevegelse før middag?

6. Bøy i knærne. Knebøy er en veldig anvendelig øvelse som kan puttes inn i det meste av dødtid. Du kan ta knebøy mens du:

  • Pusser tenner
  • Venter på bussen
  • Skyller sjampo ut av håret
  • Står i kassakø (denne krever riktignok litt selvtillit)
  • osv.

7. Dansevasking. Husarbeid innebærer allerede en del fysisk aktivitet, og har et stort potensiale for mer. Sett favorittmusikken din på høyt og dans mens du vasker, mes store bevegelser og dype knebøy når du må bøye deg ned. Ikke bare er det bra trening, det er jo også mye gøyere enn vanlig vasking!

Kilder: nrk.noPhysical Activity Guidelines for Americans.

 
Flere Stories
ullgenser

Slik styler du de perfekte ullantrekkene

Basic klær i tynn ull er det perfekte utgangspunkt for en moteriktig stil for denne høsten – og årene som kommer. Fast fashion er nemlig ut – gå heller basic og bærekraftig!
Les mer
3 trinn til riktig sports-BH

3 trinn til riktig sports-BH

Usikker på hvilken sports-BH du bør kjøpe? Her er en enkel veiledning.
Les mer
ullsokker barn

Ullsokker + gummistøvler = sant

Er det hoppe-i-sølepytt-vær? Hold barneføttene varme i gummistøvlene med ullsokker!
Les mer